Додаток 8 (НРБУ-97)

ДОВГОСТРОКОВІ КОНТРЗАХОДИ

Д.8.1 Довгострокові контрзаходи (тимчасове відселення, постійне переселення, дезактивація території і радіоактивно-забруднених будівель та споруд, обмеження вживання радіоактивно-забрудненої води і продуктів харчування на досить тривалий час, сільськогосподарські та інші контрзаходи, включаючи індустріально-технічні) проводяться в умовах, коли:

(а)        дані радіаційного моніторингу дозволяють зробити досить надійний прогноз розвитку ситуації;

(б)       організації, які відповідають за проведення довгострокових контрзаходів, мають для цього достатньо ресурсів (матеріально-технічних, транспортних, запасів продовольства та ін.);

(в)       процедура оптимізації показує і виправданість, і необхідність такої акції, тобто користь від дози, яку відвертають довгостроковим контрзаходом, перевищує збиток, яким подібне втручання супроводжується;

(г)        є досить надійна науково-технічна експертиза ефективності довгострокових контрзаходів, які плануються.

Д.8.2 При формуванні рішення про проведення довгострокових контрзаходів стосовно кожної конкретної аварійної ситуації в процедурі оптимізації мають бути враховані:

(а)        масштаб аварії;

(б)       кількість населених пунктів і загальна чисельність жителів в них, до яких планується застосування таких довгострокових контрзаходів, як тимчасове відселення чи постійне переселення;

(в)       наявність необхідних для реалізації довгострокового контрзаходу ресурсів;

(г)        площа угідь, на яких передбачається здійснити сільськогосподарські контрзаходи;

(д)       стан транспортних комунікацій і засобів перевезення людей (чи підвозу продуктів, фуражу і техніки);

(е)        інші фактори, які визначають можливість проведення відповідних контрзаходів.

Д.8.3 Втручання слід вважати безумовно виправданим, якщо довгостроковим контрзаходом відвертають таку прогнозну дозу, яка перевищує значення рівнів, наведених у таблиці Д.8.1 (або пов’язаних з ними рівнів дії).

Таблиця Д.8.1 - Нижні межі виправданості, безумовно виправдані рівні втручання і рівні дії для прийняття рішення про переселення

Критерії для прийняття рішення

Нижні межі виправданості

Безумовно виправдані рівні втручання і рівні дії

Доза, яку відвертають за період переселення, Зв

0,2

1

Доза, яку відвертають за перші 12 місяців після аварії, Зв

0,05

0,5

Щільність радіоактивного забруднення території довгоживучими радіонуклідами, кБк?м-2:

   

·  137Сs

400

4000

·  90Sr

80

400

·  a-випромінювачі (238,239,240Pu, 241Am та ін.)

0,5

4

Потужність дози гамма-випромінювання в повітрі на відкритій радіоактивно-забрудненій місцевості, нГр?сек-1:

   

·  мононуклідне забруднення 137Сs

0,3

3

·  забруднення свіжою осколочною сумішшю

   

            (15-ий день після початку аварійних випадінь)

5

50

     

Д.8.4 Значення безумовно виправданих рівнів дії, які виражені в термінах щільності випадіння 137Сs, 90Sr і a-випромінювачів, розраховані так, що вони відповідають дозі 1 Зв, яка може бути відвернута за період переселення, і містять коефіцієнт запасу від 2 до 10 за внутрішнім опроміненням. Цей коефіцієнт введений через варіабельність узагальнених коефіцієнтів переходу із грунту в місцевий раціон, а також у зв’язку з коливаннями коефіцієнтів вітрового підйому трансуранових елементів.

Д.8.5 Значення такого рівня дії, як потужність дози зовнішнього опромінення в повітрі суттєво залежить від радіонуклідного складу випадінь. Рівні дії, наведені в таблиці Д.8.1, відповідають осколочній реакторній суміші випадінь чорнобильського типу. Проте, у випадку значної сепарації в сторону зростання частки довгоживучих гамма-випромінювачів, ці рівні мають бути знижені (крайній випадок - забруднення території одним лише 137Сs). Якщо має місце збідніння суміші довгоживучими гамма-випромінювачами, то, навпаки, значення рівнів дії зростають. В силу цього необхідно попереднє ретельне вивчення радіонуклідного складу забруднення території. Тільки після такого уточнення можна використовувати рівень дії, який виражається в одиницях потужності поглинутої дози гамма-випромінювання в повітрі.

Д.8.6 Відносно малі значення нижніх меж виправданості втручання і дії для постійного переселення, наведені в другому стовпчику таблиці Д.8.1, пов’язані з тим, що для аварій локального типу, в які залучається невелика кількість жителів (з одного-двох будинків, частини чи одного-двох населених пунктів) переселення може виявитися економічно, організаційно і психологічно одним з найбільш прийнятних контрзаходів, збиток від якого виявиться менше, ніж отримана користь від відвернення навіть не дуже великої дози.

            Цілком очевидно, що при регіональних і глобальних аваріях, коли розглядається питання про переселення тисяч сімей, створення для них в місцях переселення нової соціальної інфраструктури, нових робочих місць, будівництва будинків, шкіл  тощо, застосування оптимізаційної процедури приведе до значення виправданого рівня набагато більшого, ніж нижня межа виправданості.

Д.8.7 Застосування такого втручання як тимчасове відселення[1] (таблиця Д.8.2) вимагає поєднання ряду наступних особливостей і умов, які випливають із прогнозу динаміки розвитку радіаційної обстановки:

(а)        відносно високий темп прогнозованого покращання радіаційної обстановки через відсутність у складі радіоактивного забруднення території таких довгоживучих радіонуклідів як 60Co, 134,137Cs, 90Sr, 226Ra, 210Po , ізотопи плутонію, 241Am та ін.;

(б)       радіоактивне забруднення території будівель і споруд навіть довгоживучими радіонуклідами носить досить локальний характер, так що за період тимчасового відселення виявиться можливим і виправданим здійснити ефективні дезактиваційні роботи, після чого можна повернути населення на попереднє місце проживання.

Д.8.8 Вилучення, заміна чи обмеження вживання радіоактивно-забруднених продуктів харчування, будучи важливим довгостроковим контрзаходом, одночасно потребує для своєї реалізації значних ресурсних і економічних затрат. Тому в інтервалі значень між нижньою межею виправданості і безумовно виправданим рівнем втручання (таблиця Д.8.3) необхідно кожний раз проводити процедуру оптимізації. Причому треба мати на увазі, що можливості заміни важливих компонентів раціону (м’яса, молока, картоплі, хліба та ін.) звичайно далеко не безмежні.

Д.8.9 Заборона чи обмеження споживання продуктів харчування місцевого виробництва вводиться на ранній, середній і, частково на пізній фазах аварії. Проте, застосування значень рівнів дії, вказаних у таблиці Д.8.3, потребує постійного застосування процедури зважування “користь - збиток”, оскільки не виключені ситуації, коли при вкрай обмежених можливостях підвозу чистих продуктів харчування, заборона чи обмеження споживання місцевих продовольчих ресурсів може визвати пряму загрозу голоду. При цьому наслідки для здоров’я людей гострого дефіциту продуктів можуть виявитися набагато тяжчими, ніж ті, які пов’язані з радіаційним фактором.

Д.8.10 Для таких довгострокових контрзаходів, як дезактивація територій, будівель та споруд, сільськогосподарські протирадіаційні заходи (залуження, вапнування грунтів, спеціальні норми внесення добрив, глибоке переорювання, застосування спеціальних хімічних речовин типу берлінської блакиті, зміна структури землекористування або технології вирощування м’ясо-молочної худоби і т.і.) не вводяться ні межі виправданості, ні безумовні рівні втручання. Рішення про проведення подібних контрзаходів приймаються кожного разу на основі процедури зважування “користь -збиток”.


Таблиця Д.8.2 -  Нижні межі виправданості і безумовно виправдані рівні втручання і дії для прийняття рішення про тимчасове відселення

Критерії для прийняття рішення

Нижні межі виправданості

Безумовно виправдані рівні втручання і рівні дії

     

Сумарна  доза, яку відвертають за період тимчасового відселення1, Зв

0,1

1

Середньомісячна доза на протязі періоду тимчасового відселення1, мЗв?місяць-1

5

30

Потужність поглинутої дози гамма-випромінювання в повітрі на відкритій радіоактивно-забрудненій місцевості, нГр?сек-1

3

30

     
         

1 При виконанні умов пункту Д.8.7 (а).

Таблиця Д.8.3 -  Нижні межі виправданості і безумовно виправдані рівні втручання і дії для прийняття рішення про вилучення, заміну і обмеження1 вживання радіоактивно-забруднених продуктів харчування

Критерії для прийняття рішення

Нижні межі виправданості

Безумовно виправдані рівні втручання і рівні дії

Доза внутрішнього опромінення, яку відвертають за рахунок вживання радіоактивно-забруднених продуктів харчування, мЗв

5

30

·  за перший післяаварійний рік

1

30

·  за другий і наступні роки після аварії

1

5

     

Радіоактивне забруднення молока2, кБк?л-1

   

·  131I                               для дорослих

0,4

1

                                               для дітей

0,1

0,2

·  134,137Сs

0,1

0,4

·  90Sr

   

                                               для дорослих

0,02

0,2

                                               для дітей

0,005

0,05

     
         

1 Рішення про обмеження чи про повне вилучення (або заміну) окремих продуктів харчування є об’єктом оптимізації.

2 Для інших, немолочних продуктів харчування, рівні дії вдвоє вищі.

 

[1] Тимчасове відселення і евакуація передбачають переміщення людей із зони аварії на деякий обмежений час. Проте, евакуація здійснюється в режимі екстреного контрзаходу на ранній фазі аварії, тоді як тимчасове переселення проводиться лише після детального вивчення радіаційної обстановки (звичайно середня і навіть пізня фази).


Вище ] Спадкоємнiсть i новизна (НРБУ-97) ] Частина 1 ] Частина 2 ] Частина 3 ] Частина 4 ] Частина 5 ] Частина 6 ] Частина 7 ] Частина 8 ] Частина 9 ] Додаток 1 ] Додаток 2 ] Додаток 3 ] Додаток 4 ] Додаток 5 ] Додаток 6 ] Додаток 7 ] [ Додаток 8 ] Додаток 9 ] Додаток 10 ] Додаток 11 ]