2.1 Як міру шкоди для здоров'я людини, що опинилася в сфері впливу опромінення, НРБУ-97/Д-2000 вводить величину узагальненого ризику (далі скорочено “ризик”), що підлягає обмеженню.
Величина такого ризику визначається добутком двох величин:
- ймовірності опромінення в одиницю часу (рік);
- ймовірності реалізації радіологічних (стохастичних, детерміністичних, гострих клінічних)* наслідків для здоров’я осіб, які стали об'єктами цього опромінення.
2.2 На стадії проектування системи протирадіаційного захисту принципи “неперевищення” і “оптимізації” реалізуються так, щоб пов'язана з потенційним опроміненням шкода, виражена в одиницях ризику, не перевищувала і виявилася настільки, наскільки це може бути досягнуто нижче встановлених даним документом рівнів референтних ризиків.
2.3 Значення референтних ризиків для джерел першої та другої груп встановлені так, щоб величини цих ризиків були прийнятними для індивідів і суспільства в цілому.
2.4 Під прийнятними розуміються такі ризики, величини яких покладено в основу встановлених НРБУ-97 лімітів доз для персоналу, а також лімітів доз і дозових рівнів припинення втручання для населення.
2.5 У даному документі встановлено наступні числові значення референтних ризиків потенційного опромінення, які не перевищують рівні прийнятності (п. 2.4), а також враховують гетерогенність розподілу індивідуальних доз у працівників:
- для персоналу: 2?10-4 рік-1;
- для населення: 5?10-5 рік-1.
2.6 Якщо величини ризиків нижчі за 5?10-7 рік-1, то відповідні цим ризикам рівні опромінення не беруться до уваги, а вказане граничне значення ризику визначається як “ризик, що ігнорується”.
2.7 Для практичного застосування встановлюються наступні значення референтних імовірностей критичних подій, пов'язаних з джерелами потенційного опромінення першої групи (Таблиці 2.1 та 2.2).
Таблиця 2.1 – Референтні ймовірності критичних подій, які супроводжуються реалізацією потенційного опромінення населення від джерел першої групи
Інтервал ефективних доз потенційного опромінення, |
Референтна ймовірність, |
не перевищує 50 |
1?10-2 |
вище 50* |
2?10-5 |
*Ймовірність подій, внаслідок яких за короткий час можуть реалізуватися летальні дози опромінення, не повинна перевищувати 5?10-7 рік-1.
Таблиця 2.2 – Референтні ймовірності критичних подій, які супроводжуються реалізацією потенційного опромінення персоналу від джерел першої групи
Інтервал доз потенційного опромінення |
Референтна ймовірність, |
|
Ефективна доза, |
не перевищує 100 |
1?10-2 |
вище 100 |
2?10-4 |
|
Еквівалентна доза, |
150-500 |
2?10-4 |
Поглинута доза, |
вище 1000 |
5?10-7 |
2.8 Вимоги до проектної документації для тих об'єктів, у процесі експлуатації яких може виникнути потенційне опромінення, пов'язане з джерелами другої групи (комунальні радіаційні аварії), визначаються спеціальними документами Міністерства охорони здоров'я України*.
2.9 Відповідно до особливості джерел потенційного опромінення третьої групи (п. 1.11), яка полягає в тому, що вони пов'язані з тими критичними подіями, які можуть відбутися у віддаленому майбутньому (через сотні й тисячі років) і, як наслідок, спричинити опромінення майбутніх поколінь людей, цей документ встановлює додатковий принцип регламентування потенційного опромінення від подібної групи джерел. Цей принцип вимагає, щоб майбутнім поколінням був забезпечений принаймні такий же рівень радіаційного захисту (від дій, які мають місце в теперішній час), який забезпечується нинішнім поколінням.
Виконання цього принципу досягається за рахунок того, що встановлюється вимога неперевищення шкоди для здоров’я майбутніх поколінь такої величини, яка відповідає значенню ризику, що ігнорується**.
2.10 Ймовірність критичних подій, пов'язаних з ризиками потенційного опромінення пацієнтів від медичних джерел, а також система регламентів, що обмежує і ці ризики, і дози подібного опромінення, визначаються спеціальним документом, що розроблюється та затверджується Міністерством охорони здоров'я України.
* Ймовірність детерміністичних та гострих клінічних ефектів при досягненні дозових порогів їхнього виникнення приймається такою, що дорівнює одиниці, а при дозах нижче цих порогів – нулю.
* Наприклад, СП АЕС, в яких спеціальний розділ “Проектування …” повинен містити відповідну систему регламентів, які обмежують ймовірності критичних подій і дози потенційного опромінення, що супроводжують їх реалізацію.
|